lørdag 30. januar 2010

Møte i VOKS 28.jan

Som nevn tidligere er VOKS en gjeng med og for Unge Voksne på Lillehammer. Torsdag denne uken var et nytt ungdomsmøte, og andakten ble holdt av Yngve Giljebrekke.

Vi fikk høre fra Matteus evangeliet, kap 7, vers 21-23:
21 Ikke enhver som sier til meg: 'Herre, Herre!' skal komme inn i himmelriket, men den som gjør min himmelske Fars vilje. 22 Mange skal si til meg på den dagen: 'Herre, Herre! Har vi ikke profetert ved ditt navn, drevet ut onde ånder ved ditt navn og gjort mange mektige gjerninger ved ditt navn?' 23 Da skal jeg si dem rett ut: 'Jeg har aldri kjent dere. Bort fra meg, dere som gjør urett!'

Vi fikk også høre fra Jakobs brev kap. 2, vers 14-18:
"14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: Har den ikke gjerninger, er den rett og slett død.
18 Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. "

Hva innebærer utdragene fra disse bibeltekstene?
Mennesket er født med evne til å hate Gud og begå synder. Kristne mennesker gjør også feil og faller i synd, men hvordan reagerer de på det? Kristne frelses ved tro, men hvis troen er død, så er det synlig, også gjennom måten man handler på.
Sann frelse er å vite at du aldri kommer til å elske Gud fullkomment, men det har Jesus gjort. Sann frelse er å vite at du aldri kan ta på deg hele Guds vrede, men det gjorde Jesus da han hang på korset. Sann frelse er å vite at Jesus har oppfylt loven og at loven frelser oss. Jesus tok alle våre synder på oss for at hver av oss ikke skulle gå fortapt, men få evig liv. Jesus kjærlighet er guddommelig og allmektig, og håpet er at flest mulig mennesker skal få høre og tro på dette før den siste dagen er kommet..

Hvorfor kunne Jesus gjøre denne store gjerningen for oss?
Jesus er Guds sønn. Han var fullkommen: Jesu kjærlighet til Gud var fullkommen, Jesus hadde ikke begått noen synder, men hang på korset for oss, selv om han kunne latt det være. Frelsen kommer ikke innenfra oss mennesker, den kommer fra en objektiv kilde; frelsen kommer fra Jesus.

Etter møtet var det prat om løst og fast og Mikke mus-vafler og vanlige vafler. Takk til de som bidro med maten, og tusen takk til Hanne og Svein Arild som gjør en formidabel innsats i forbindelse med VOKS.
Neste VOKS møte er torsdag 11. februar kl. 19, og vi ønsker alle som har lyst til å komme velkommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar