onsdag 10. februar 2010

Sambandsmøte søndag 7.feb


Søndag var det igjen tid for Sambandsmøte. Åshild og Kari, tidligere studenter på høyskolen i Lillehammer, holdt både åpning, andakt og informerte oss om Etiopia.

Utgangspunktet for andakten var Jesaja kap. 44, vers 13-18:
"13 Treskjæreren spenner ut målesnoren og tegner bildet med kritt. Han risser det opp med en passer og former det med skavjern, så lager han det til i skikkelse av en mann, et vakkert menneske, og setter det i et hus. 14 Han hogger ned sedertrær, og han velger seg en steineik eller eik, som har vokst seg sterk blant trærne i skogen. Han har også plantet laurbærtrær, og regnet får alt til å vokse. 15 Mannen bruker dette til brensel. Noe tar han til oppvarming, og noe fyrer han opp med når han skal bake brød. Men han lager også en gud, som han kaster seg ned for, former et gudebilde, som han bøyer seg for. 16 Halvparten av treet brenner han på ilden. Over glørne steker han kjøtt, spiser og blir mett. Så varmer han seg og sier: «Å, jeg blir varm, jeg merker ilden!» 17 Resten gjør han til en gud, et gudebilde, som han bøyer seg for. Han kaster seg ned, ber til det og sier: «Frels meg, for du er min gud!» 18 Slike folk verken skjønner eller fatter noe. Deres øyne er klint igjen, så de ikke kan se; deres hjerter er sløvet, så de ikke forstår."


Videre ble Jesaja kap. 46, vers 5-10 lest. Vers 9-10 lyder slik: " 9 Tenk på det som hendte før, helt fra eldgammel tid. For jeg er Gud, og ingen annen; jeg er Gud, det er ingen som jeg. 10 Jeg kunngjør fra først av de siste ting, forutsier det som ikke har hendt. Jeg sier: «Min plan skal bli fullført, og alt jeg vil, det gjør jeg."

I den hektiske hverdagen vi lever i i dag, har mennesket lett for å "skape" seg avguder. Mennesket har formet disse avgudene, og tror at de er Gud. Bibelversene er en påminnelse om at Gud ikke er avhengig av at vi tror på ham eller at vi tilkaller ham. Gud ER for evighet, og mennesket er underlagt ham. Ved å lese bibelen kan vi prøve å forstå hvem Gud ER og hvor stor Gud ER, og advare andre mot falske bilder og avguder. En dag skal alle bøye kne for Gud, og mennesket må tørre tro på ham og forsvare ham i hverdagslivet, selv om det kan bli upopulært og tøft. Det er bare Gud som har makt til å gi syndsforlatelse eller har makt til å gi mennesket evig liv. Mennesket kan ikke godta at Bibelens Gud eller Jesus blir formet, vi må fortelle andre om Gud og Jesus slik han fremstår i ordet.
Det er fortsatt mennesker som ikke har hørt, og vi har ansvaret for at de får høre.


Vakker solosang av Miriam og Anne Gro.

Informasjon om Norsk Luthersk Misjonssamband sitt arbeid i Etiopia:
Høsten 1948 kom de første NLM-misjonærene til Etiopia. Høsten 2008 kunne NLM markere 60 års innsats i landet. I misjonshistorisk perspektiv en relativt kort arbeidsperiode, men i denne tiden har det vokst fram en sterk og aktiv nasjonal kirke, Ethiopian Evangelical Church Mekane Yesus (EECMY), som i dag har over 5 millioner medlemmer. I Januar 2009 markerte EECMY at det er 50 år siden den ble grunnlagt I disse årene har NLM og EECMY sammen prioritert evangelisering der Jesu navn ennå ikke er kjent. NLM er engasjert i teologisk undervisning både på bibelskoler og lokalt i menighetene. Det er fortsatt mange i Etiopia som ikke har hørt om Jesus enda, og Sambandet har fortsatt store utfordringer foran seg. Sambandet er takknemlige for misjonærene som har vært og som kommer til å dra til Etiopia i fremtiden. De har en stor oppgave og gjør en god jobb i omgivelser og et miljø som er fjernt fra slik det er i Norge. Håper du kan være med i forbønn for misjonærene og befolkningen i Etiopia!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar