onsdag 24. februar 2010

Årsmøte i Sambandet Misjonssamling


Søndag 21. februar ble det avholdt årsmøte på Lillehammer Misjonshus.


"Herre, vis oss din vei" har vært den nye åpningssangen på Sambandsmøtene denne høsten.


Inger Strangstad holdt åpningen denne gangen. Inger snakket om lignelsen om talentene i Matteus kapittel 25, vers 14-27.

Lignelsen forteller om en mann som skulle utenlands og han gav den ene tjeneren sin fem talenter, en annen to og en tredje en talent - etter det hver enkelt hadde evne til. Et talent tilsvarer ca. 17 årslønner. Etter en lang tid kom tjenerens herre tilbake og ville holde regnskap med dem. Han som hadde fått fem talenter kom frem til ham og sa: "Herre, du gav meg fem talenter; se jeg har tjent fem talenter til". Mannen sa; "bra, du gode og tro tjener. Du har vært tro i lite, jeg vil sette deg over mye. Kom til gleden hos din herre". Så kom han som hadde fått to talenter frem og sa: "Herre, du gav meg to talenter; se jeg har tjent to til". Mannen sa; "bra, du gode og tro tjener. Du har vært tro i lite, jeg vil sette deg over mye. Kom til gleden hos din herre". Så kom han som hadde fått en talent frem for mannen, og sa; "Herre, jeg visste du er en hard mann, som høster der du ikke har sådd og sanker der hvor du ikke har strødd ut. Derfor ble jeg redd og gikk og gjemte talenten din i jorden. Se, her har du ditt". Men mannen svarte ham; "du dårlige og late tjener! Du visste at jeg høster hvor jeg ikke har sådd og sanker der hvor jeg ikke har strødd ut. Da burde du overlatt pengene mine til dem som driver med utlån, så jeg kunne fått dem igjen med renter da jeg kom tilbake".

Lignelsen prøver å fortelle oss at dersom man får noe, så må man ta det i bruk. Alle har noe de er flinke til, hvordan bruker du talentet ditt i dag? Dersom du får en pakke til jul eller i bursdagspresang, så åpner du den. På samme måte ønsker Gud at vi skal bruke våre nådegaver. Gud har gitt deg et talent, og Guds vilje er at du skal bruke det og ikke la det være uåpnet som en pakke som ikke åpnes.
Kjære Gud, takk for at du gir oss mer enn vi kan forstå! Takk for at du har gitt talenter til hver enkelt av oss som du vil vi skal bruke.


Harald og Inger Strangstad mottok tullipaner som symbol på menighetens takknemlighet for det arbeidet de gjør for Sambandet. Harald har helt siden oppstarten av Sambandet Misjonsforsamling fungert som kasserer, men nå er stafettpinnen gitt videre. Inger har vært forsamlingsarbeider i 25 % stilling i året som har gått, og er involvert i det meste som skjer i forsamlingen. Tusen takk for arbeidet dere har gjort og kommer til å gjøre for Sambandet framover!


Sang og musikk.
På årsmøtet ble det valgt møteleder, referent, to til å underskrive protokollen og revisorer. Årsmeldingen og regnskapet ble godkjent. Det var valg av to nye styremedlemmer og 1.vara. Før valget satt Leif Olav Aurlien, Miriam Ellefsen og Gunvor Melbø igjen i styret. Kandidatene Magnor Asbjørnsen og Anne Gro Berg valgt inn i styret, Ragnhild Gillebo ble valgt inn som 1.vara. Etter valget ble det samtale om arbeidet "min visjon for Sambandet". Menigheten ble delt inn i grupper og det ble diskutert rundt problemstillingene "hvor er vi nå?", "hvor vil vi hen?", "hvordan skal vi komme oss dit?". Det kom frem mye positivt under samtalen; Sambandet har en stor spredning på alder i menigheten, aktivitetene som avholdes er varierte og det er godt samhold mellom medlemmene. Samtidig ble det pekt på at vi ønsker å bli flere og for å få det til, bør man prøve å få til flere lavterskeltilbud, flere temakvelder og møte de nye som kommer på møter der hvor de er.
Vi ønsker det nye styret lykke til med utfordringene som måtte komme i 2010!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar