søndag 3. oktober 2010

Hvordan kan jeg være sikker på min tro?

30. september 2010 hadde VOKS møte på Misjonshuset i Lillehammer. I høst og utover neste år konsentrerer VOKS seg om temaer som går tilbake til grunnvollene i den kristne tro. Temaene passer både for dem som tror, tviler, de som ikke har hørt om Jesus før og de som har hørt om Jesus, men som ikke vet om de tror. Temaene som har vært hittil i år har vært "hvem er Jesus?" og "hvorfor døde Jesus?". Denne torsdagen holdt Inger Strangstad andakt om temaet "hvordan kan jeg være sikker på min tro?".

Hvordan kan jeg være sikker på min tro?
Hvordan kan jeg vite at jeg kommer til himmelen?

Kristendommen dreier seg om et forhold til Gud - og det til en Gud som elsker oss og ønsker oss dette beste. Forholdet til Gud forandrer oss, vi opplever at det å leve med Gud i vårt liv gjør livet verdifullt. Opplevelsen kan være ulik hos hvert enkelt menneske, men det viktigste er at når man tar i mot Jesus så er man et Guds barn.
  • 2. Korinterbrev, kap.5, vers 17: "Nei, den som er i Kristus, er en ny skapning. Det gamle er borte, se, det nye er blitt til! "
  • Johannesevangeliet, kap. 1, vers 2: "Men alle som tok imot ham, dem ga han rett til å bli Guds barn, de som tror på hans navn."
Gud ønsker at vi skal være trygge på vårt forhold til ham og ikke gå og føle på usikkerhet. Fra hans side er alt i orden. Det nye testamentet gjør det helt klart at det går an å være sikker på at vi er kristne.
  • Johannes` første brev, kap. 5, vers 3: "Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn."
Vår visshet om vårt fellesskap med Gud må være tuftet på de tre medlemmene i treeenigheten
  1. De løftene Faderen gav i sitt ord - BIBELEN
  2. Sønnens offer på korset - JESU VERK
  3. Åndens forvissing i våre hjerter - DEN HELLIGE ÅNDS VITNESBYRD
BIBELEN
Våre følelser varierer, men Guds løfter varierer ikke. Guds løfter står fast og er absolutt pålitelige.
Vi finner mange og store løfter i Bibelen.
  • Johannes åpenbaring, kap. 3, vers 20: "Se, jeg står for døren og banker. Om noen hører min røst og åpner døren, vil jeg gå inn til ham og holde måltid, jeg med ham og han med meg." Jesus vil med andre ord komme inn i vårt liv når vi åpner opp for ham.
  • Matteusevangeliet kap. 28, vers 20: "og lær dem å holde alt det jeg har befalt dere. Og se, jeg er med dere alle dager inntil verdens ende.»" Jesus vil aldri forlate oss.
  • Johannesevangeliet, kap. 10, vers 28: "Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd". Jesus lover oss evig liv.
  • Johannes åpenbaring, kap. 21, vers 1: "Og jeg så en ny himmel og en ny jord, for den første himmel og den første jord var borte, og havet fantes ikke mer." En dag skal Jesus komme tilbake for å opprette en ny himmel og en ny jord.
  • Johannes åpenbaring, kap 21, vers 4: "Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.» "
  • 1. korinterbrev, vers 15: "Nå ser vi i et speil, i en gåte,da skal vi se ansikt til ansikt. Nå forstår jeg stykkevis,da skal jeg erkjenne fullt ut, slik Gud kjenner meg fullt ut." Vi skal få se Jesus.
  • 1. Johannesbrev, kap. 3, vers 2: " Mine kjære! Nå er vi Guds barn, og det er ennå ikke åpenbart hva vi skal bli. Men vi vet at når han åpenbarer seg, skal vi bli lik ham, for vi skal se ham som han er." Vi skal forvandles og bli like Jesus.
Tanken vår strekker ikke til når det gjelder hva vi har i vente. Vi mangler en referanseramme som kan romme det.
Vi kan være sikre på at vi har et evig liv fordi vi kan stole på Guds løfter.

JESU VERK
Min visshet om himmelen har ingenting å gjøre med hva jeg gjør og oppnår, men med Jesus verk på korset.
  • Johannesevangeliet, kap. 10, vers 28: "Jeg gir dem evig liv. De skal aldri i evighet gå tapt, og ingen skal rive dem ut av min hånd." Det evige livet er en gave, ingen fortjeneste.
  • Johannesevangeliet, kap. 3, vers 16: "For så høyt har Gud elsket verden, at han ga sin Sønn, den enbårne, for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv."
  • Jesaja, kap. 53, vers 6: "Vi fór alle vill som sauer, vi vendte oss hver sin vei. Men skylden som vi alle hadde, lot Herren ramme ham." Vi har alle gjort noe galt.
  • Jesaja, kap. 59, vers 2: "Nei, det er deres misgjerninger som skiller mellom dere og deres Gud. Deres synder skjuler hans ansikt, så han ikke hører dere." Og det var stengt mellom oss og Gud.
  • På korset var Jesus forlatt, avskåret fra Gud, ikke på grunn av egne misgjerninger, men på grunn av våre. Fordi han tok straffen ble det mulig å fjerne barrikaden mellom oss og Gud. Resultatet er at vi kan være sikre på Guds tilgivelse. Jfr. Romerne kap. 8, vers 1: "Så er det da ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. "
Vi kan være sikre på at vi har evig liv på grunn av det Jesus gjorde da han døde på korset for oss.

ÅNDENS VITNESBYRD
Når mennesker blir kristne kommer Guds hellige Ånd for å bo i dem, jfr. Romerne kapittel 8, vers 8.
  • Den Hellige Ånd forvandler oss fra innsiden, både vår personlighet, jfr. Galaterne, kap 5, vers 22-23: "Men Åndens frukt er kjærlighet, glede, fred, overbærenhet, vennlighet, godhet, trofasthet, ydmykhet og selvbeherskelse" og vårt forhold til andre mennesker.
  • Den Hellige Ånd gir oss indre erfaring av Gud. De er Den Hellige Ånd kan overbevise oss om at vi er Guds barn.
Vi kan være sikre på at vi har evig liv på grunn av at Guds ånd vitner for oss, objektivt gjennom å forandre vår karakter og relasjoner og subjektivt gjennom en indre overbevisning om at vi er Guds barn.

Vår visshet er dermed tuftet på det Gud har lovet, Jesu verk og Den Hellige Ånds gjerning i våre liv.
Visshet er et av privilegiene ved å være Guds barn og dette er unikt for kristentroen.

Ikke alle føler visshet, og da er det viktig å vite at visshet er ingen betingelse for å være Guds barn. Man kan for eksempel slite med frelsesvisshet på grunn av tvil, manglende følelser/opplevelser vi tror andre kristne har og motløshet over synd vi plages av.
  1. Tvil - ingen kristne har en fullkommen tro. Også disiplene tvilte, men Jesus gav ingen av disiplene sparken av den grunn.
  2. Manglende følelser og opplevelser - Ofte legger vi for mye vekt på følelser og opplevelser. Vi sammenlikner oss gjerne med andre og tror de oppleve og føler mer enn oss eller vi opplever at følelsene endrer seg. Vi er skrevet inn i Livets bok uavhengig av hva vi føler. Følelser og opplevelser må aldri sees på som bevis for at vi er kristne, jfr. 1. Johannesbrev, kap 5, vers 13: "Dette har jeg skrevet til dere for at dere skal vite at dere har evig liv, dere som tror på Guds Sønns navn."
  3. Motløshet på grunn av synd. Er det konkrete synder det dreier seg om som vi ikke har gjort opp, trenger vi å bekjenne våre synder, be den vi har såret om tilgivelse og skrifte. Er det "den syndige natur" som plager oss kan det være en hjelp å se at Bibelen skildrer synden slik at ingen kan bli verre enn den beskriver det. Ingen skal tro at de har så mange og store synder at Gud ikke kan frelse.
Gud frelser oss ikke først etter at vi har klart å forbedre oss, han frelser oss mens vi enda er syndere, se Romerne kap. 5, vers 6-8.

VÅR FRELSESVISSHET BYGGES PÅ JESUS, IKKE PÅ OSS SELV!


Neste møte i VOKS er torsdag 14. oktober kl 19:00.
Temaet for møtet neste gang er "hvorfor og hvordan bør jeg lese Bibelen?".
Alle er velkommen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar