lørdag 16. oktober 2010

Sambandsmøte på Betel 3. oktober 2010



Ole Kristian Sameien holdt andakt på møtet denne gangen og han stilte spørsmålet "hvem sier vi at Jesus er?".

Andakten tok utgangspunkt i Johannes evangeliet, kapittel 11, vers 17-27:
"Da Jesus kom fram, fikk han vite at Lasarus alt hadde ligget fire dager i graven. Betania ligger like ved Jerusalem, omtrent femten stadier fra byen, og mange av jødene var kommet til Marta og Maria for å trøste dem i sorgen over broren. Da Marta hørte at Jesus kom, gikk hun for å møte ham. Maria ble sittende hjemme. Marta sa til Jesus: «Herre, hadde du vært her, var ikke broren min død. Men også nå vet jeg at alt det du ber Gud om, vil han gi deg.» «Din bror skal stå opp,» sier Jesus. «Jeg vet at han skal stå opp i oppstandelsen på den siste dag,» sier Marta. Jesus sier til henne: «Jeg er oppstandelsen og livet. Den som tror på meg, skal leve om han enn dør. Og hver den som lever og tror på meg, skal aldri i evighet dø. Tror du dette?» «Ja, Herre,» sier hun, «jeg tror at du er Messias, Guds Sønn, han som skal komme til verden.»

I Johannes evangeliet kapittel 11 kan vi lese om Lasarus som er syk. Marta og Maria tror imidlertid at det skal gå bra med ham, i alle fall om Jesus kommer. Da Jesus endelig kommer hjem til dem, er imidlertid Lasarus allerede død. Lasarus har ligget fire dager i graven.

Maria blir sittende hjemme når Jesus kommer, hun vil ikke gå noe sted. Situasjonen hun var i tatt i betraktning, så er det ikke rart om hun følte se alene og forlatt. Har du noen gang følt deg alene og forlatt? Jesus har alltid oversikt over menneskene og kjenner hver enkelt, han har omsorg for oss. I Jesaja, kapittel 49, vers 14-16 er det beskrevet på følgende måte;
"Sion sier: «Herren har forlatt meg, min Gud har glemt meg.» Kan en kvinne glemme sitt diende barn og ikke ha ømhet for sønnen hun fødte? Og selv om en mor kan glemme, så vil jeg aldri glemme deg. Jeg har tegnet deg i mine hender, dine murer står alltid for mine øyne."

Dersom Jesus hadde vært et vanlig menneske, så ville det bare vært å strø salt i såret å komme på besøk etter at Lasarus hadde dødd. Jesus vil imidlertid lære Maria, Marta og oss noe viktig med denne hendelsen slik at de kunne og vi kan tro på ham.

Vi leser videre i Johannes evangeliet, kapittel 11, vers 32-44:
"Da Maria kom dit Jesus var, og fikk se ham, kastet hun seg ned for føttene hans og sa: «Herre, hadde du vært her, ville ikke broren min vært død.» Da Jesus så at både hun og alle jødene som fulgte henne, gråt, ble han opprørt og rystet i sitt innerste, og han sa: «Hvor har dere lagt ham?» «Herre, kom og se,» sa de. Jesus gråt. «Se hvor glad han var i ham,» sa jødene. Men noen av dem sa: «Kunne ikke han som åpnet øynene på den blinde, også ha hindret at denne mannen døde?» Jesus ble igjen opprørt og gikk bort til graven. Det var en hule, og det lå en stein foran åpningen. Jesus sier: «Ta steinen bort!» «Herre,» sier Marta, den dødes søster, «det lukter alt av ham. Han har jo ligget fire dager i graven.»Jesus sier til henne: «Sa jeg deg ikke at hvis du tror, skal du se Guds herlighet?» Så tok de bort steinen. Jesus løftet blikket mot himmelen og sa: «Far, jeg takker deg fordi du har hørt meg. Jeg vet at du alltid hører meg. Men jeg sier dette på grunn av alt folket som står omkring, så de skal tro at du har sendt meg.» Så ropte han med høy røst: «Lasarus, kom ut!» Da kom den døde ut, med liksvøp rundt hender og føtter og med et tørkle bundet over ansiktet. Jesus sa til dem: «Løs ham og la ham gå!» "

I bibelteksten kan vi lese at Jesus ser at døden skaper smerte blant alle menneskene. Jesus vekker deretter Lasarus fra de døde. I denne bibelteksten viser Jesus folket at han er oppstandelsen og livet. Han viser at det er livskraft i ham. Selv døden måtte vike i tvekamp med Jesus fra Nasaret, Jesus er sterkere enn døden. Dette er også understreket i Johannes evangeliet, kapittel 5, vers 24: "Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Den som hører mitt ord og tror på ham som har sendt meg, har evig liv og kommer ikke for dommen, men er gått over fra døden til livet."

Dersom Jesus er sterkere enn døden og de som tror på ham skal få evig liv, skal de som tror på Jesus aldri dø?

Det finnes tre typer død;
1) Fysisk - kroppen skilles fra menneskets ånd
2) Åndelig - mennesket er adskilt fra Gud
3) Evig - både legeme og ånd er skilt fra Gud for evig - fortapelse

Det finnes også tre typer liv:
1) Fysisk - det vi har så lenge hjertet slår
2) Åndelig - ved troen på Jesus er ånden blitt levende
3) Evig - blir værende i den ligivende funksjonen med Gud, livet sammen med Jesus etter døden

Det finnes altså tre typer død og tre typer liv.
"Så sier Herren: Jeg legger nå fram for dere livets vei og dødens vei.", jfr. Jeremia, kapittel 21, vers 8. Gud gir oss altså valget mellom de ulike typene av liv og død, men vi må velge hvilken vei vi skal følge selv. Gud gjør alt for å frelse oss, men vi må respondere på hans kall slik at vi ikke vil lide en evig død, men gå et evig liv i møte.

I Jeremia kapittel 2, vers 13 sår det at "for to onde ting har mitt folk gjort: De har gått bort fra meg, kilden med levende vann, og de har hogd seg brønner, sprukne brønner som ikke holder vann".
Når mennesker velger bort Gud, går vi bort fra kilden med levende vann. Gjør vi det, blir vi atskilt fra den kilden som gir oss liv. Det er mange i dag som kjenner at noe er feil, som har en eksistensiell tørst i seg, men som vender seg mot penger og materielle goder for å fylle tomrommet. Vi hogger våre egne brønner som ikke holder mål, og vender oss bort fra Gud.

I Johannes evangeliet, kapittel 7, vers 37-38 står det at "På den siste dagen i høytiden, den store festdagen, sto Jesus fram og ropte: «Den som tørster, skal komme til meg og drikke! Den som tror på meg, fra hans indre skal det, som Skriften sier, renne elver av levende vann.»" Jesus ønsker å ta bolig i mennesker på innsiden, Jesus ønsker å integrere kilden i våre liv. Han vil la det flyte ut elver av ditt liv, Jesus ønsker å nå frem til andre mennesker gjennom ditt liv. Jesus har et evighetsperspektiv. Jesus vil ha oss med til en ny himmel og en ny jord. I Johannes åpenbaring, kapittel 21, vers 4; "Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.»" På den siste dag skal ikke døden være mer.

Hvem sier vi at Jesus er?

Jesus er veien, sannheten og livet. Jesus er oppstandelsen.
Vi ber deg om å hjelpe oss slik at vi bedre kan forstå hvem du er, Jesus.
Vi ber deg om å gjøre våre liv til elver av levende vann og at vi ikke skal vende oss bort fra fra kilden med levende vann.

Informasjon

Neste Sambandsmøte er på Lillehammer Misjonshus i morgen, 17. oktober. Vi starter med kaffe kl. 17.30 og møtet begynner kl. 18.30. Det skal være nattverd og delemøte. Velkommen!

Neste bibelgruppe er på Lillehammer Misjonshus førstkommende torsdag, 21. oktober, kl. 19.00. Ta med en bibel og møt opp! Neste møte i Voks er torsdag 28.oktober på Lillehammer Misjonshus.
Temaet for andakten er da "hvorfor og hvordan skal jeg be?".

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar